Går det att lära en 3-åring att läsa? Åtminstone enligt Ragnhild Söderberg som förespråkar helordsmetoden. Andra metoder är ljudning av bokstäverna som är den mest vanliga i Sverige och om man vill läsa om ljudning och den fonetiska cirklen är det Caroline Libergs böcker man ska titta efter. Ytterligare en metod är ASL som står för att skriva sig till läsning. Den mest vanligaste ASL innefattar att man använder sig av ipad eller dator då det är där barnet skriver sig till läsning och att barnet väntar med att skriva för hand.
Hur bra dessa metoderna funkar varierar så klart från barn till barn och min dotter på snart 3 vill lära sig att läsa för sin lillebror som är beräknad i september och vi har tid på oss att öva i sommar då hon kommer vara hemma med mig hela sommaren. Vilken metod som kommer funka för henne är nog en blandning av ljudning och att skriva sig till läsning. Hon kan majoriteten av alla bokstäver i alfabetet och lägger man fram bokstaven K vet hon att det är ett K och kan berätta vad bokstaven heter. Hon kan skriva en del av de stora bokstäverna redan och även hur en del av bokstäverna låter. Hur hon lärt sig bokstavernas fonem(ljud) vet jag inte men jag lät henne sitta vid min dator tillsammans med mig och spela ett spel där man fick höra fonemet och sen välja rätt bokstav. Detta klarade hon väldigt bra för att vara 3. Det var några som hon blev osäker på men många gick superfort för henne.
Spelet finns på en sida som heter elevspel.se och direktlänk är http://www.elevspel.se/amnen/svenska/bokstavsljud.html
På hennes dagis har de bara pratat om vad bokstäverna heter och vilka bokstäver som ingår i hennes namn. De har inte arbetat med bokstavsljuden enligt den information jag har fått av pedagogerna. Däremot har jag gjort som så att i hennes rum har jag satt upp alfabetet och vi pratar om de olika bokstäverna och saker som bärjar på de olika bokstäverna så att hon ska förstå att ord börjar på en viss bokstav. Det kan vara det som har gjort att hon har snappat upp bokstavsljud. Utöver att vi pratar om bokstäverna har hon laminerade stenciler där hon kan öva på att skriva bokstäverna med en whiteboardpenna. Pennorna går att sudda ut och stencilerna kan återanvändas. Hon har även ett bokstavsmemory där hon ska para ihop stora med små men hon behöver självklart stöttning och hjälp om hon blir osäker annars tappar hon intresset för att spela. Vidare har jag dessutom läst mycket för henne och hon älskar att man läser för henne.
Vad är det som krävs för att lära ett barn att läsa?
1. Engagemang från föräldrarna eller någon annan som barnet litar på. Med engageman innebär det att sitta med sitt barn och vara aktiv i processen och inte sitta brevis med en mobil utan verkligen gå in för att stimulera barnet så det upplevs som en rolig stund.
2. Högläsning för att barnet ska förstå att bokstäverna kan berätta något och att de bildar ord som kan läsas.
3. Simulerande material som spel och stenciler. Se till att de alltid finns där barnet kan nå dem utan bekymmer men håll ändå under uppsikt. Är lätt hänt att de ritar på annat om de glömmer bort sig.
4. Barnets villkor och motivation styr längden på passen och hur ofta det ska ske.
5. Prata om bokstäver och deras ljud eller prata om hela ordet och vilka bokstäver som ingår. Vilken bokstav är det? Hittar du den bokstaven? Vrid och vänd på så många sätt som möjligt i hur man kan prata om bokstäverna.
6. Skriv för barnet så att barnet ser att bokstäver används för att skriva ord som kan användas i läsning. Läs det skrivna ordet och prata om ordet. Till exempel skriv ordet S-O-L och prata om att det står sol och vad sol är för något?
7. Våga använda dagens teknik och våga låta barnet sitta vid ipaden eller en dator samtidigt som du sitter brevid och stimulerar barnet och hjälper till när det behövs.
Bilder på material som vi har för stimulans av bokstäver på olika sätt.
Så här har jag gjort för att min dotter och jag ska kunna prata om bokstäverna. Genom att göra det på ett roligt och snyggt sätt lockar det till stimulans.
Dessa stencilerna har jag hittat på nätet och laminerat. De är skapade av Emma Widegren. Kommer dock inte ihåg var jag hittade dem men det går säkert att hitta via google. Dessa älskar min dotter att göra om och om igen.
Laminerade bokstavsbrickor med lösa kort där man egentligen ska köra bokstavsbingo men min dotter gillar att bara para ihop bokstäverna och har då blivit medvetna om deras formet och hur de ser ut.
Dessa korten går ut på att para ihop stora bokstäver med små bokstäver. Här krävs det att man som vuxen hjälper till när det behövs för att motivationen inte ska försvinna direkt. Det kräver tålamod av barnet vilket gör att barnet lär sig att fokusera längre och längre.
Dessa kort har jag inte introducerat äm men de är fonemkort som jag kallar dem. Helt skapade av mig och det går ut på att barnet ska ljuda bokstäverna och för att göra det lite lättare för den vuxne att hjälpa till har jag skrivit ord längst ner som lite hjälp när det handar om långa och korta vokaler. Korten har olika färg beroende på hur jag har val att dela upp dem och min uppdelning är konsonanter, långa vokaler, korta vokaler, j-ljud, sje-ljud. Kan inte garantera att jag fått med alla kategorier av fonem/ljud det finns med det går ju alltid att utöka antalet kort.





Inga kommentarer:
Skicka en kommentar