fredag 30 maj 2014

Att kunna läsa - vad innebär det egentligen?

Som pedagog stöter man på "att kunna läsa", för många föräldrar innebär det att om barnet kan ljuda bokstäverna så kan barnet läsa men så lätt är det inte. Att kunna läsa består av att kunna bokstävernas fonem (hur de låter), att kunna memorera alla fonem de läser i ett ord och komma ihåg dem när de läst ordet så det kan upprepa vilket ord de läst ( S-O-L blir ordet sol) och att barnet kan förstå vad det var för ord de läste. Om de inte förstår att de just har ljudat fram ordet sol har de inte förstått hur man läser.

Många blandar ihop begreppen "att kunna läsa" med att "knäcka läskoden". Att knäcka läskoden innebär att barnet förstår att varje bokstav motsvaras av minst ett fonem. 

Här stöter jag på många som skryter om att deras barn kan läsa medans barnet i verkligheten bara har knäckt läskoden. Att knäcka läskoden är en del av att kunna läsa men det krävs mer för att ett barn ska kunna läsa. Både som pedagog och förälder anser jag att man ska vara försiktig med att säga att barnet kan läsa för det kan ge barnet en falsk trygghet när de börjar skolan om barnet inte kan läsa utan bara kan knäcka läskoden. Att barnet tror de kan mer än det kan för att föräldern sagt så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar